Bjarte Eike

Baroque violinist Bjarte Eike pushes boundaries in classical music, constantly looking for new projects in the borderland of genres and is reaching out to new audiences with his infectious playing and style.
As artistic director of BaS, he has created new and innovative concepts such as «An Alehouse Session»; exploring 17th century music from the pubs and alehouses in England, «The Early Joke»; a musical travel through music history, exploring different aspects on humour and music, «The image of melancholy»; dealing with the sad songs and emotions through renaissance -, folk – and experimental music and his latest concept «old hits from Norway»; combining folk- and composed Baroque -music from Norway and Scandinavia.
As a freelance violinist and concertmaster, he continues to explore alternative ways of approaching classical music. Although his musical foundation is thoroughly rooted in so- called Historically Informed Performance practice (HIP) he likes to include other artistic aspects in his performances, using visual arts, dance, story-telling, improvisation etc. He is experiencing a growing interest from European and American ensembles and orchestras, inviting him as a guest-leader and conductor.
Eike received his training from the Grieg Academy in Norway and with Richard Gwilt in London, and has been «the Artist in residence» in festivals for early music, classical music, folk music and jazz- and experimental music. He has participated in a large number of recordings and is currently teaching baroque violin at the Norwegian Academy of Music and as a guest-teacher at the Royal Danish Music Conservatory.

– Bjarte Eike has managed to find a musical expression that swings intensely, with a life and virtuosity rarely heard of (Tori Skrede, Verdens Gang).

[Norsk tekst]
Den norske barokkfiolinisten Bjarte Eike flytter grensene innenfor den klassiske musikken, er stadig på søk i grenselandet mellom sjangere og frir til både vante- og uvante konsertgjengere med sin medrivende spillestil.

Som kunstnerisk leder for Barokksolistene (BaS) har han skapt nye og innovative konsepter som «An Alehouse Session» med fokus på musikken fra 1600-tallets engelske puber, «The Early Joke», en musikalsk tidsreise med humoren i sentrum , «En Reise med Gulliver», en barneforestilling som turnerer for Den Kulturelle Skolesekken og prosjektene «The Image of Melancholy» og «Old Hits from Norway» som kombinerer folke- og tidlig musikk med improvisasjon, eksperimentell musikk og soundscapes.

Som fiolinist og konsertmester utforsker han alternative måter å tilnærme seg klassisk musikk på. Selv om hans musikalske fundament er godt plantet i den såkalte HIP bevegelsen (Historically Infromed Performance), liker han å inkludere andre artistiske aspekter i sine forestillinger som visuell kunst, dans, historiefortelling, improvisasjon, skuespill osv. Han samarbeider bredt – med mange av dagens fremste musikere, artister og skapende kunstnere innen mange sjangere. Han opplever en stadig stigende interesse fra europeiske og amerikanske ensembler som innviterer han som gjeste-dirigent, instruktør og konsertmester.

Eike har sin utdannelse fra Griegakademiet i Bergen og hos Richard Gwilt i London. Han var andre-konsertmester i det anerkjente danske orkesteret Concerto Copenhagen i 12 år og har vært «The Artist in residence» på forskjellige internasjonale festivaler innenfor feltene tidlig musikk, klassisk musikk, folkemusikk og jazz- og eksperimentell musikk. Han har medvirket på uttallige innspillinger og underviser for tiden i faget barokkfiolin på Musikkhøyskolen i Oslo og er gjestelærer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

- Bjarte Eike har dyrket frem et musikalsk uttrykk det swinger vanvittig av, med en nerve og virtuositet man sjelden hører (Tori Skrede, VG)